Det danske el-færge pilotprojekt, Ellen, til passagerer, biler og lastbiler, der blev sat i drift sidste år mellem Søby på Ærø og Fynshav på Als, en strækning på omkring 20 kilometer.

I sidste uge kunne selskabet bag notere sig for to gode nyheder, der understøtter at el-drevne færger kan konkurrere med dieseldrevne. Dels prisvinder i Danish Design Award 2020 i kategorien “Game Changer” og dels i en evalueringsrapport.
Evalueringsrapportens konklusion viste, at den 100 pct. el-drevne færge har opfyldt alle mål og mere til og er en bedre investering end i en diesel-drevet færge.
I pressemeddelelsen fra E-Ferry skriver de. Det er særdeles bemærkelsesværdigt at E-ferrys evaluering viser, at de højere investeringsomkostninger ved bygning af en fuldt elektrisk færge faktisk allerede er udlignet efter kun 5-8 års drift, selv når der tages hensyn til omkostningerne ved en ladestation og den mulige nødvendighed af at udskifte batteripakken to gange i løbet af færgens samlede levetid.
Det betyder, at de højere investeringsomkostninger tilbagebetales tidligt – og i løbet af den resterende del af færgens 30-årige levetid, sparer operatøren mellem 24 pct.og 36 pct. i driftsomkostninger sammenlignet med drift af en diesel eller diesel-elektrisk færge.
Analysen konkluderer også, at en ændring i ejerskabsstrukturen for ladestationen kan bringe omkostningspariteten ned til kun 4 år.