Beton er verdens mest anvendte byggemateriale og branchen arbejder hårdt på at reducere dets klimaaftrykket. På årsbasis 600 mio. tons betonslam ved vask af betonbiler, eller hvad der svarer til vægten af 66.000 Eiffeltårne, oplyser den norske byggematerialeproducent Mapei, der indgår i den italienske Mapei-koncern.
Mapei har vundet den norske innovationskonkurrence, som byggebranchens mest innovative virksomhed med innovationsprojektet Re-Con Zero, meddelte Mapei ultimo april.
Innovationskonkurrencen, der var organiseret af Innovasjon Norge, Enova, Design og Arkitektur Norge og Forskningsrådet, efterlyste løsninger til en mere bærekraftig byggebranche.
Mapei har udviklet en tromle, hvor en betonbil med 100 kilo slam på indersiden af tromlen vaskes på fem minutter uden brug af en dråbe vand. Normalt bruges en masse vand og slammet køres til deponering. Men ved hjælp af omkring ét kilo pulver og 2-3 tons småsten eller kugler. Pulveret, som kommer i vandopløselig portionspakker, kastes ind i betontromlen, som får slammet til at samle sig i kugler. Dette kan bruges som recirkuleret tilslag i ny beton. For mange betonproducenter kan denne løsning give store omkostningsbesparelser på flere hundrede tusinde kroner samtidigt med en aflastning af miljøet.
Mapei stopper ikke her. Innovation og bæredygtighed er de bærende bjælker i Mapei’s strategi i Norden og Baltikum. Derfor er det en vigtig sejr, fordi det viser, at vi er på den rette spor. For os og vore kunder. Blandt andet vil Mapei også finde ud af, hvor meget CO2 slamkuglerne kan opsuge ved karbonatisering. Dette er en vigtig dokumentation for os, siger Sven-Henrik Norman, Mapei, der har ledet udviklingen.
SINTEF’s seniorforsker Christian J. Engelsen siger, at produktet har et enormt potentiale for bæredygtighed i betonbranchen og det norske forskningsmiljø. Vi er kun i startfasen, og lykkes vi med det, så vil denne løsning være tilgængelig for hele verden.
Produktet er udviklet over flere år, og er nu kommercielt tilgængeligt. Men det er først i år, at Mapei har fået testet Re-Con Zero i stor skala på norske Ølen Betongs fabrik. Det har ikke været anvendt på alle deres biler, men alligevel har det medført en reduktion på 70 pct. Og Ölen Betong ser ingen problemer med at reducere deponimængden til nul.