Prognoserne for det engelske byggemarked ser forsat gode ud. Faktisk bedre både end det danske, svenske og norske i 2016. Men det til trods er Storbritanniens største byggemesse, den årlige 3-dages Ecobuild i ExCel-messecentret i London igen ramt af både svigtende besøgstal og antal udstillere, konstaterede Byggeeksports redaktør Søren Westergaard, der har besøgt Ecobuild siden dets start i 2004.
Antallet af udstillere faldt fra omkring 800 til rekordlave 650 udstillere heraf 8 danske (på egne selvstændige stande kun Velfac og Rationel) mod rekordhøje 28 danske virksomheder i 2015! Antallet af besøgende faldt også med 10.000 til 30.000 besøgende, skønnede Byggeeksport.
Det skøn holder næsten stik, idet Ecobuild oplyser til Byggeeksport, at tallet nåede 33.319 besøgende. Altså omkring samme antal besøgende som danske Byggeri! I Ecobuilds rekordår 2011 var antallet af udstillere 1.500.
Kæmper hårdt
Ecobuild kæmper hårdt for at bevare dets status som Storbritanniens største, hvilket bl.a. atter kunne ses af, at der nu kun var udstillere i den ene af de to store haller adskilt af mellemgangen og endda ikke fyldt op. Og igen med en stor dominans af små stande på 9 m2 og derunder og værre, at flere og flere af de store britiske og internationale aktører ikke længere bakker Ecobuild op.
Det gælder bl.a. Saint Gobains store kendte brands som Isover, Britisk Gypsom og Weber, Ytongs brands Xella og Hebel, Icopal, Cembrit, Andersson Windows, H+H International, Velux, Blücher, norske Nordan, Jeld-Wen med bl.a. Swedoor.
Uden massiv opbakning af britiske Kingspan og en fortsat stor deltagelse af kinesiske virksomheder vil betegnelsen mere korrekt være en regional messe.
Under afvikling
Hos danske Rationel Vinduer siger Rationels adm. direktør Thomas Tvedegaard Larsen, til Byggeeksport, at han tror deres deltagelse kører på sidste vers.
– Der er væsentlig færre besøgende. Messen bliver mindre og mindre, idet kun den ene halvdel af messen er i brug. Man kan også se, at den bærer præg af at være under afvikling, i det der mange steder ikke er stande.
Nordiske fællesstande
Sidste år var der rekorddeltagelse med 24 danske virksomheder (red. 7 virksomheder i 2014) fordelt på to nordiske fællesstande Nordic Pavillon, hvor den ene var dedikeret fjernvarme. Igen i år to nordiske fællestande og for fjerde år i træk organiseret af den danske ambassade i samarbejde med den svenske ambassade. Men Ecobuilds’ manglende attraktion afspejlede sig også på Nordic Pavillon med atter blot 7 danske virksomheder, og som i 2014 på meget små stande, hvor der nærmest kun var plads til en planche. På standen med fjernvarmepromovering faldt antallet fra 10 til fire virksomheder: Danfoss, Isoplus, Kamstrup og Desmi. På den anden fællesstand Monodraught, RMIG og Morsø.